Eiwitsupplementen: heb je ze echt nodig?

0
48

Tegenwoordig zie je bijna elke sporter eiwitpoeders of andere eiwitsupplementen nemen. Ze zijn verkrijgbaar in shakes, repen en pillen en claimen dat ze meehelpen bij het opbouwen van spieren. Maar is dit wel echt zo? En heb je eiwitsupplementen nu echt nodig om gespierd te worden? In deze blog geven we antwoord op deze vraag en zetten we een aantal populaire eiwitsupplementen op een rij. 

Eiwitsupplementen zijn niet noodzakelijk

Als je gevarieerd en gezond eet, heb je eigenlijk helemaal geen eiwitsupplementen zoals shakes of repen nodig. Voor spiergroei en -herstel is het belangrijk dat je na zware inspanning genoeg eiwitten binnenkrijgt, maar dit betekent niet dat je supplementen hoeft te nemen. Met producten zoals melk, yoghurt, vlees, vis en eieren krijg je al voldoende eiwit binnen. 

Maar dit betekent niet dat je als fanatieke sporter geen eiwitshakes moet nemen. Eiwitsupplementen zijn bedoeld als aanvulling op je normale voeding en kunnen het een stuk makkelijker maken om genoeg eiwitten binnen te krijgen. Als je meer spiermassa wilt creëren, moet je meer eiwit eten dan normaal. Haal je deze extra eiwitten niet uit je normale voeding? Dan kun je het proberen met shakes. 

Voor- en nadelen van shakes

Eiwitsupplementen kunnen dus handig zijn als je veel sport en graag spieren wilt opbouwen. Maar wat zijn nu precies de voor- en nadelen van eiwitshakes en andere supplementen.

Voordelen: 

  • Je krijgt op een makkelijke manier eiwit binnen
  • Het is makkelijk klaar te maken (vaak meng je water met eiwitpoeder)
  • Eiwitsupplementen zijn verzadigend en helpt een hongergevoel tegen te gaan

Nadelen:

  • Niet alle eiwitsupplementen zijn hetzelfde. De samenstelling van het product kan sterk verschillen per merk of webshop. 

Populaire eiwitsupplementen voor sporters

Er bestaan twee verschillende soorten eiwitsupplementen: whey-eiwit en caseïne-eiwit. Whey-eiwit is een dierlijk eiwit en komt vrij tijdens de kaasproductie. Het wot wordt snel opgenomen door je lichaam, zodat je spieren goed kunnen herstellen. Caseïne-eiwit komt ook uit melk, maar wordt iets minder snel opgenomen door het lichaam. Deze soort proteïne kun je het beste nemen voor het slapengaan. Tegenwoordig zijn er ook vegan eiwitshakes waar je uit kunt kiezen. Bovendien komen alle eiwitsupplementen in verschillende smaakjes. De Supplementenspecialst.nl biedt bijvoorbeeld Whey protein in de smaak chocola, berry en vanille. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

zestien − elf =