Mercedes verliest steeds meer terrein in de F1: ‘Dit zat eraan te komen’

0
7

“Lewis, sorry dat de gok niet goed uitpakte.”

“Ja, dit was een slechte keuze, man. Dit was niet goed. Je hoort niet van plek twee naar vier te gaan, ook al weet ik dat iedereen keihard z’n best doet.”

De onvrede van Lewis Hamilton, te horen over de boordradio, over de pitstopstrategie van Mercedes bij de Grand Prix van Singapore spatte er afgelopen zondag vanaf. De Brit finishte als vierde. Een positie die niet bij de maatstaven van de regerend wereldkampioen past.

Wolff breekt interview af

In de pitbox bleek Hamilton nog steeds niet afgekoeld. Hij eiste direct tekst en uitleg van teambaas Toto Wolff, die abrupt een interview met de Franse televisie afbrak en in het kielzog van de gefrustreerde Hamilton de Mercedes-coulissen inliep.

Het waren interessante televisiebeelden die in ieder geval één ding duidelijk maakten: Mercedes is het (even) kwijt.

En dat terwijl Mercedes voor de zomeronderbreking nog met groots vertoon van macht naar tien zeges in de eerste twaalf races van het seizoen (Max Verstappen won de andere twee) was gereden.

Ook dit weekend bij de Grand Prix van Rusland lijkt Mercedes, dat de vijf voorgaande races in Sotsji heeft gewonnen, zijn borst nat te mogen maken. Max Verstappen (Red Bull) en Charles Leclerc (Ferrari) noteerden vrijdag tijdens de vrije trainingen de beste tijden, gevolgd door Hamilton en teamgenoot Valtteri Bottas.

Ferrari als herboren, Mercedes schuldbewust

Hamilton en consorten hadden niet kunnen bevroeden dat Ferrari momenteel als herboren over de circuits raast met zeges voor Leclerc (België en Italië) en Sebastian Vettel (Singapore).

“We hebben onvoldoende moeite in de ontwikkeling van onze auto gestoken”, zegt Wolff schuldbewust in aanloop naar de Grand Prix van Rusland. “En het lijkt erop dat anderen (Ferrari, red.) zich buitenproportioneel hebben ontwikkeld.”

Mocht Ferrari dit weekend in Sotsji weer zegevieren, dan blijft Mercedes voor het eerst sinds het seizoen 2013 vier races op rij zonder zege.

“De neerwaartse spiraal van Mercedes zat er voor de zomerstop al aan te komen. Ze hebben toen al best wat mazzel gehad”, aldus NOS-commmentator Louis Dekker.

Hij doelt met name op de races in Canada (tijdstraf Vettel) en Bahrein (motorproblemen Leclerc), waar Mercedes voor de neus van Ferrari met de zege aan de haal ging.

“En laten we de race in Duitsland niet vergeten. Mercedes sloeg op zijn thuiscircuit een modderfiguur met de kolderieke pitstop van Hamilton, waar de monteurs met verkeerde banden naar buiten waren gekomen. Ongekend”, zegt Dekker.

Het is aan de andere kant niet gek dat er wellicht een mindere periode voor Mercedes aan zit te komen. De renstal won de voorbije vijf jaar zowel het wereldkampioenschap als de constructeurstitel.

Dekker: “Op een gegeven moment ontstaat zoiets als metaalmoeheid. Als je veel wint, ga je vanzelf een keer minder presteren. De aandacht verslapt dan ook. Dat zag je ook bij de Grand Prix van Duitsland, toen Mercedes het honderdjarige bestaan in de autosport vierde. Ze waren met andere dingen bezig dan racen.”

Underdog

Wat vinden ze er bij Mercedes eigenlijk zelf van? Hamilton heeft immers nog een straatlengte voorsprong in het WK-klassement. “Wij zijn in de resterende zes races geen favoriet meer. Wat overigens niet wil zeggen dat we geen races meer zouden kunnen winnen”, drukt de vijfvoudig wereldkampioen zich moeiteloos in de underdogrol.

“We hebben in de laatste drie races ons niet honderd procent aangepast aan de omstandigheden”, gaat Hamilton verder. “Dat is waarin we moeten verbeteren. Het is bovendien begrijpelijk dat als je als leidend team soms ook een dip hebt.”

De wereldtitel en het teamkampioenschap lijkt Mercedes desondanks niet te kunnen ontgaan, gezien het gat dat Hamilton en Bottas in de eerste seizoenshelft hebben geslagen.

Zorgen voor 2020?

Mercedes lijkt zich vooral zorgen te moeten gaan maken over volgend jaar. “Ferrari heeft de zaken nu voor elkaar en vaak wordt in deze fase van het seizoen een basis voor het volgende jaar gelegd”, aldus Louis Dekker.

“En Red Bull en Honda zitten er met Verstappen ook aan te komen. Het gat tussen de drie topteams is kleiner en kleiner aan het worden. En dat is goed voor de Formule 1-sport.”

Bron: NOS

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

20 + vijf =