
Het is een wel gekend probleem, klanten die tot het laatste moment wachten om te betalen en klanten die betalen helemaal niet zo serieus nemen. Hopelijk kun je zelf deze betalingen financieel opvangen en wanneer dit niet het geval is, kan het nare gevolgen hebben voor u als ondernemer. Als klanten niet betalen, kan er namelijk een soort domino-effect ontstaan: als een bedrijf zijn leveranciers te laat betaalt, betaalt die leverancier zijn eigen leveranciers op zijn beurt ook later. In dit artikel geef ik je een aantal tips om dit te voorkomen!
Controleer van te voren
Een stap die je zou kunnen doen voordat je een samenwerking aangaat, is een kredietcheck uitvoeren. Door deze check uit te voeren kun je proactief inspelen op eventuele financiële problemen van je klanten. Je kunt dus controleren of het bedrijf kredietwaardig is en dus aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen.
Zet een incassobureau in
Het inschakelen van een professioneel incassobureau kan ook een goede oplossing zijn om klanten te laten betalen. Een incassobureau kan ervoor zorgen dat openstaande facturen worden betaald, zonder dat dit ten koste gaat van de belangrijke klantrelatie. Daarnaast is het ook belangrijk om voor jezelf na te gaan of je een klant überhaupt wel wilt behouden, die je altijd op betalingen laat wachten.
Praat met de klant
Het is belangrijk om een goede en positieve relatie op te bouwen met de klant en deze vervolgens ook te onderhouden. Wanneer een klant wacht met betalen, bel dan eens op om erachter te komen waarom de betaling niet is gedaan en bespreek wat eventuele mogelijkheden zijn. Wellicht kunnen jullie samen tot een compromis komen. Onthoud wel altijd dat de klant je geld is verschuldigd en daarom mag je altijd contact opnemen wanneer de betaling nog niet is voltooid. Soms kan een vriendelijke betalingsherinnering al genoeg zijn!